20141218

TIP BISNES DARI RUMAH: MAZHAB BISNES DARI RUMAH.


Jangan rasa rendah diri jika kita mulakan bisnes kecil dari rumah. Biarkan sahaja mereka gembira dengan sewa kedai yang cantik & kelihatan mewah. Pastu mereka membuat ubah suai pula kedai yang memakan belanja yang besar. Mereka mampu tidak mengapa. Yang pasti duit mereka sudah menjadi batu & simen. Mazhab bisnes dari rumah berbeza. Kita cuma fokus perkara yang kita tahu & buat betul-betul. Kata kunci adalah fokus & konsisten bertindak.

1 : Nak kaya mesti simpan. Simpan setiap hari untuk di lupakan. Biar mereka bangga dengan jualan tapi kita happy dengan angka simpanan. Biar mereka Usahawan hebat tapi kita penabung tegar. Usahawan hebat boleh tersungkur tapi tembok kewangan kita tegap berdiri.

2 : Dua kemahiran mesti kita kuasai biar pun bisnes kita kecil & tidak glamour. Kemahiran menjual & kemahiran berfikir mesti berada aras paling atas. Ini kemahiran wajib ada supaya tidak tertipu dengan peluang bisnes sexy & keuntungan segera tanpa usaha. Kita mesti lebih bijak dari conman di luar sana. Salahkan penipu memberi mesej yang penipu lebih hebat dari kena tipu. Asas kejayaan juga dari jualan yang di lakukan. Perkara ini boleh belajar & di ajar.

3 : Tak perlu ketagih seminar. 100 seminar tidak berguna jika tidak bertindak. Dunia sebenar dalam kejayaan adalah tindakan. Minda ilmu umpama perpustakaan yang berada di kepala. Ianya lansung tidak berguna jika tiada tindakan. Meeting, mengopi, lepaking, mengeteh berbulan-bulan tiada hasil jika gagal siapkan kerja rumah bisnes. Lebih baik gagap bercakap di khalayak ramai tetapi bisnes berjaya daripada power berucap tapi hampeh.

4 : Berguru dengan Mentor yang betul. Walaupun bisnes dari rumah, wajib ada guru. Pilih berguru dengan tepat. Tepat bermaksud pilih Mentor Usahawan yang berjaya. Banyak jangan pintas boleh kita lalui andai kata ada Mentor. Yuran yang mahal bukan jaminan untuk berjaya. Sediakan bajet yang sesuai untuk belajar. Usahawan yang kemut pun sukar untuk berkembang. Nak berjaya dalam bisnes cari Mentor di kalangan Usahawan yang berjaya. Jangan taksub satu Mentor sahaja.

5 : Baca buku.Buku juga boleh menjadi Mentor kita. Mentor bisu tetapi sentiasa berbisik melalui pembacaan kita. 100 buku yang kita katam sudah melonjakkan ke hadapan. Walaupun bisnes kecil, ilmu bisnes mesti besar. Jutawan senyap terhasil dari Usahawan yang sangat ketagih membaca. Malah, mereka bertindak selepas menyedut ilmu dari buku yang mereka baca. Apa yang kita fikir adalah sebab untuk mencipta akibat. In Shaa ALLAH. Aamin. He2 kopi satu! 
 
Ps : Pesanan ringkas ini di bawakan oleh Cikgu yang garang tetapi stylo. Beliau mengajar guna rotan.
     

No comments:

Post a Comment