20141015

BERMULA MODAL BESAR TAPI ILMU CIPUT.


Aku bermula bisnes secara sepenuh masa bulan june 2008. Niat aku bisnes hanya untuk cari makan & duit untuk membayar segala bayaran bulanan. Jadi sebelum aku berhenti kerja, aku gunakan payslip sebagai dokumen untuk aku buat personal loan. Permohonan aku berjaya. 3 bank yang aku pohon luluskan. Jumlah terkumpul sebanyak rm29 ribu. Bank A beri rm7 ribu. Bank B luluskan rm8 ribu. Bank C yang paling popular di Malaysia banyak untung dengan personal loan memberi aku hutang rm14 ribu. Aku bermula dengan angka yang besar. Cuma aku terjun di lautan perniagaan dengan dua kaki.
 
Perjalanan bisnes aku kelihatan ok. Kelihatan berjaya. Kelihatan seronok. Serba serbi best. Rm29 ribu aku guna perlahan - lahan. Aku belanja apa jua yang terlintas di fikiran. Walaupun aku rekod jualan & perbelanjaan setiap hari tetapi aku gagal kawal perbelanjaan aku. Aku sangat rajin. Aku jaga disiplin. Aku seronok jumpa pelanggan. Aku sentiasa anggap pelanggan sebagai King. Aku bekerja keras. Aku bisnes 18 jam sehari. Sabtu & ahad pun bisnes. Kadangkala hingga jam 3 pagi. Masih mempunyai kekuatan untuk keluar semula jumpa pelanggan walaupun baru sahaja sampai rumah. Aku mempunyai stamina luar biasa. Aku datang 30 minit lebih awal dari pelanggan. Akhirnya bila aku semak pencapaian aku 12 bulan.

1 : Aku sudah mempunyai ramai pelanggan.
2 : Brand nama aku mula di kenali oleh pembekal, kawan & orang sekeliling.
3 : Repeat sale sudah mula berlaku.
4 : Ramai yang mula berminat berniaga perkara yang sama.
5 : Aku menjadi semakin busy & order sentiasa ada setiap hari.

Rumusan yang terakhir ini membuat aku terduduk & menjadi wake up call. Segala had kad kredit aku guna. Duit simpanan habis aku guna. Personal loan clear aku pakai. Dalam tempoh setahun aku mengumpul hutang yang banyak. Bisnes aku ini menjadikan aku busy tetapi miskin. Aku cepat papa dari perniagaan ini berbanding aku bekerja berpuluh tahun. Di mana silapnya? Bukankah bisnes boleh jadi kaya. Kini baru aku sedar ada kesilapan sudah berlaku. Aku tiada siapa untuk tegur. Aku belajar & bisnes sendirian. Aku terima result ini sebagai cukai kebodohan. June 2009 aku bermula sekali lagi. Aku bermula dengan apa yang ada di tangan. Hutang rm80k yang aku kumpul tanpa sedar menjadikan yuran kebodohan paling mahal aku. Kali ini aku bermula dengan modal azam yang berapi tetapi dengan modal tunai terciput. Ya. Sumbu motivasi aku sudah di nyalakan.
  
Ops. Cerita ini aku sambung semula di dalam kelas 'Bermula Kecil. Bermula Betul. ' In Shaa ALLAH. Amin. He2 kopi satu!
  
# Hubungi Tuan Zubayry Abady untuk mendaftar nama di program ' Bermula Kecil. Bermula Betul '.
  • 23 October 2014. Sudah Penuh.
  • 5 November. Dibuka untuk pendaftaran. 

No comments:

Post a Comment