20140903

TIP BISNES DARI RUMAH: TANGGUNGJAWAB.


Bismillah. Sebagai Usahawan dari rumah kita mesti memiliki sikap ini. Walaupun bisnes kecil tetapi kita mesti besarkan salah satu sikap Jutawan ini iaitu bertanggungjawab 100% ke atas diri sendiri. Jangan ikut jemaah Usahawan yang menyalahkan orang lain. Salahkan pesaing. Salahkan Mentor. Salahkan ahli politik. Salahkan jiran. Salahkan pembekal. Salahkan suami. Salahkan isteri. Paling teruk, salahkan takdir. Cari kesalahan diri sendiri dengan apa yang berlaku walaupun kelihatan orang lain yang bersalah. Tarik nafas, kita ubah cara penilaian kita terhadap apa yang berlaku. Mesti ada perbezaan antara mereka yang bertanggungjawab dengan diri sendiri dengan mereka yang asyik menyalahkan orang lain. Beberapa situasi ini sebagai contoh.
1 : Aku dah berniaga bertahun-tahun tapi tak juga kaya.
Aku yang salah. Kenapa aku tak simpan sebahagian jualan yang aku terima.

2 : Kenapa produk yang aku jual susah nak laku. Tengok tengah hot sekarang.
Aku yang salah. Orang lain senang je jual. Aku mesti bertanya dengan mereka. Aku mesti buat apa yang mereka buat.

3 : Umur aku dah lebih 30 tahun. Tapi belum kahwin lagi.
Aku yang salah. Aku kurang fokus untuk mendapatkan jodoh. Aku terlalu busy. Aku mesti tahu apa yang mereka mahu. Aku mesti ubah penampilan supaya mereka terpikat. Gaya mesti tukar.

4 : Aku takde idea baru.
Aku yang salah. Mengapa aku kawan orang yang sama je. Aku mesti join puak kaya & berjaya. Aku mesti rajin membaca. Aku mesti kerap bertanya. Aku mesti bayar yuran kebijaksanaan.

5 : Aku takut nak kaya. Nanti aku di gelar macam -macam.
Aku yang salah. Orang akan gelar macam -macam walau apa pun situasi. Aku kaya aku boleh hantar ibu bapa pergi Mekah . Aku mesti kaya. Aku boleh beri semula kepada masyarakat. Aku boleh bersedekah. Aku boleh bayar zakat.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada pembaca semua. Ceo doakan supaya kita sihat, kaya & berjaya dunia & akhirat. In Shaa ALLAH. Amin. He2 kopi satu!

    

No comments:

Post a Comment