20140924

TIP BISNES DARI RUMAH: RISIKO.


Bismillah. Jangan kecut perut jika berbicara tentang risiko. Apabila kita memulakan perniagaan bisnes dari rumah, ada beberapa jenis risiko yang mesti kita ambil tahu. Mesti pandai melihat bisnes kita kategori apa. Tidak mengapa bermula dengan kecil, untung ciput, bisnes tidak glamour, jual produk orang lain atau masih jahil dalam ilmu bisnes. Semua orang yang hebat juga pada peringkat awal pun banyak yang tidak tahu. Jika mulakan bisnes kita dari rumah ada 4 risiko yang bakal terjadi:

1 : Rugi kecil.
2 : Untung kecil.
3 : Rugi besar.
4 : Untung besar.

Ini aje. Proses untuk mendapatkan untung besar mesti ada peralihan masa. Mesti ingat 2 ayat ini, mesti sematkan dalam minda ya. TAMAK & TAKUT. Kawal dua emosi ini. Ramai Usahawan mahukan untung yang besar secara tergesa -gesa. Pasti kita berjaya memperolehi untung yang besar jika sentiasa berjaya untung kecil setiap hari. Rugi kecil tidak mengapa, ianya yuran untuk berjaya. Takut untuk rugi bermaksud takut untuk berjaya. Rugi boleh menjadi guru yang hebat. Semua Usahawan dari rumah pernah rugi. Cuma Usahawan berjaya bertindak dengan cara berbeza bila menghadapi situasi tersebut. Rugi tidak berjaya menghalang mereka ini untuk terus berusaha. Malah mematangkan fikiran mereka. In Shaa ALLAH. Amin. He2 kopi satu!

Ps : Di Truetech Group, Ceo berkongsi ilmu bisnes bagaimana menjemput jualan kecil dahulu. Biar kecil tetapi berhasil. Dengan izin Allah.
 

No comments:

Post a Comment