20140929

TIP BISNES DARI RUMAH: KAD NAMA BISNES.


Bismillah. Sebagai Usahawan yang baru, kita mesti berusaha untuk membina rangkaian kenalan bisnes mahupun pelanggan. Sebelum kita turun padang untuk berjumpa dengan mereka, pastikan persiapan awal ini mesti di siapkan. Situasi ini pasti berlaku di dalam apa jua program yang kita hadiri atau berbual dengan kawan yang baru kita kenali. Contoh :

Usahawan : Nama saya Samad. Saya bisnes dari rumah. Tuan apa khabar?

Kenalan: Alhamdulillah. Saya sihat. Tuan bisnes produk apa? Boleh beri kad bisnes?

Usahawan : Maaf. Kad bisnes saya belum siap.

Perkara ini simple sahaja.Kelihatan kita tidak bersedia tanpa sedar. Kita sudah menyampaikan mesej tentang bisnes yang kita sedang usahakan. Pertemuan pertama kita sudah tewas pusingan itu. Usahawan yang bersedia dengan kad bisnes yang sentiasa ada di dompet tahu bila masa yang sesuai untuk menyerahkannya. Situasi di atas berlaku di mana - mana. Begitu dengan kehadiran kita di program yang di hadiri beribu peserta. Peluang untuk kenal mereka hilang begitu sahaja. Kita tidak mempunyai banyak masa untuk berkongsi cerita tentang kita kepada mereka. Kad nama menjadi duta kepada kita. Usah terlalu kemut untuk melabur sedikit duit merekacipta kad bisnes ini. Buat yang benar-benar bermutu tinggi & kalis air. 
 
Rekemen kuat supaya sertakan sekali gambar kita selain info bisnes, nombor telefon & website. Gambar kita membantu mereka ingatkan diri kita. Cuba kita tengok beratus - ratus kad yang kita terima. Dalam tempoh tertentu, kita terlupa siapa empunya sebenarnya kad itu. Begitu juga nasib kita, kad kita juga gagal di ingati oleh penerima. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, letak gambar versi kita yang terbaik. Mereka pasti ingat kita dalam tempoh yang lama. In Shaa ALLAH. Amin. He2 kopi satu! 
 
   

No comments:

Post a Comment