20140828

TIP BISNES DARI RUMAH: ALERT 5 PERKARA INI.


Bismillah. Alhamdullillah. Ceo dah berniaga dari rumah semenjak 2009. Ada beberapa perkara yang Ceo perhatikan. Walaupun bisnes kecil dari rumah pun, mesti alert perkara ini. Kecil tetapi penting. Masih boleh di perbaiki & boleh kembali ke landasan kejayaan. Buat masa ini, Ceo kongsi 5 perkara dahulu.

1 : Stok habis. Duit pun habis.
Ramai yang gembira dengan bisnes kecil tetapi berhasil. Bermula dengan stok bernilai Rm5 ribu tetapi kembali ke asal sebelum mereka berniaga. Gagal untuk gandakan stok bererti gagal juga gandakan wang.

2 : Takut untuk bayar duit iklan.
Usahawan ini sangat fobia untuk bayar duit iklan. Mereka cukup takut nak keluarkan duit. Takut nak cuba. Dengar angka 4 digit dah rasa nak pitam. Usahawan ini tinggal kenangan dalam tempuh beberapa bulan sahaja.

3 : Tidak suka membaca.

Satu tabiat yang wajib ada jika nak rasa peringkat tertinggi dalam bidang bisnes. Tabiat ini semakin di lupakan atas sebab alasan tersendiri. Beli. Baca. Buat. Buat. Buat. Buat. Buat. Hingga dapat. Beli pun kemut, baca pun malas, tabiat pun menjadi cari duit untuk belanja. Bisnes tetapi semakin miskin.

4 : Gagal menyimpan.

Nak kaya. Tapi tak menyimpan. Macam mana tu? Asas nak kaya, mesti menyimpan. Bila? Bila urusan jualan selesai. Dapat rm100, simpan rm10. Dapat Rm1ribu simpan rm100. Jika ketagihan menyimpan ada, kita kaya tanpa sedar. Bila nak mula? Sekarang!

5 : Takde Mentor.
Dahlah malas membaca. Malas menyimpan pula. Sebab? Takde Mentor yang tegur. Ada Mentor yang tegur. Merajuk pula. Aku ni dah tua, mestilah sensitif. Jiwa kecil. Tadah telinga. Dengar bebelan Mentor. Dia tegur sebab sayang. Pujian rakan sebelah sebenarnya racun membunuh. Jasad hidup tapi jiwa dah meninggal. Cari Mentor, talaqi dengan beliau. Bukan cari kelemahan pula. Bayar & azam jadi murid terbaik.

Ini adalah sebahagian yang Ceo lihat & alami sendiri. Semoga pembaca status ini sihat, kaya & berjaya dunia & akhirat. In Shaa ALLAH. Amin. He2 kopi satu!

  

No comments:

Post a Comment